Facebook verdient goed geld aan advertenties. Ondertussen ‘maken’ ze zelf niets, dat doe jij als gebruiker. Niet eerlijk vonden de oprichters van Gaption, een nieuwe sociaal netwerk in Maleisië. Wie post, profiteert.
“Mensen worden door advertentieplatforms als Facebook en Twitter als producten behandeld. Ze krijgen niets voor alle content die ze maken”, zegt mede-oprichter Kenneth Ho tegen het weblog TechinAsia. Gaption, het sociale netwerk in Maleisië dat sinds juni dit jaar live staat, gaat het anders doen.
Ook op Gaption vind je advertenties, net als op Facebook. Het grote verschil is dat de gebruikers van het sociale netwerk meedelen in de opbrengsten. Dat gebeurt op zo’n manier, dat wie meer of betere content maakt, ook een groter deel van de koek krijgt.
Soort marktplaats
Behalve dat de gebruikers van Gaption ook geld kunnen verdienen aan advertenties, wordt het ook een soort marktplaats. Mensen kunnen – zoals je nu overigens ook wel op Facebook ziet – producten en diensten in hun timeline aanbieden. Wat Gaption onderscheidt, is dat vrienden en contacten die helpen dat product de vermarkten door de vermelding door te plaatsen, een commissie verdienen.
Het geld dat Gaptionleden verdienen, kunnen ze uitgeven op het platform of omzetten in harde munt.
Om te voorkomen dat Gaption een marktplaats wordt in plaats van een sociaal netwerk, worden het aantal posts met aanbiedingen wel begrenst. Het is ook niet de bedoeling dat veel mensen gaan leven van de advertentie-opbrengsten van hun posts. Gaption denkt dat de meeste gebruikers hooguit enkele euro's per week zullen verdienen.
Op dit moment is de Gaption app er nog alleen voor de iPhone, maar Android komt er volgens het bedrijf aan. Gaption heeft op dit moment 20.000 leden. Facebook heeft op dit moment 1,5 miljard actieve gebruikers.
Lees ook
Zo voorkom je dat bedrijven jou volgen op Facebook
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl